7 مه 2023- بر اساس یک مطالعه سراسری در سوئد که بیش از 3 میلیون نفر را در برگرفت، قرار گرفتن در معرض سیگار قبل از تولد، به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلای فرزند به دیابت نوع 1 (T1D)  در دوران کودکی اما نه پس از 25 سالگی، مرتبط است.

بزرگسالان جوانی که سیگار می کشیدند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به T1D نبودند، و شواهد نشان داد که در این گروه، خطر ابتلا به دیابت نوع 1 بزرگسالان، ممکن است افزایش یافته باشد. این مقاله یک مقاله ی پیش از چاپ است که توسط محققین مؤسسه کارولینسکا در استکهلم منتشر شده است اما هنوز مورد بازبینی داوران علمی قرار نگرفته است.

مطالعات پیشین قرار گرفتن در معرض سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری را با خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان در مقایسه با مادران غیرسیگاری، مرتبط دانسته اند. با این حال، هیچ یک از آنها به این موضوع نپرداخته اند که آیا این حمایت تا بزرگسالی ادامه دارد، یا برای بزرگسالان سیگاری قابل تعمیم است. این مطالعه که توسط سوفیا کارلسون و همکارانش، از موسسه کارولینسکا - موسسه پزشکی زیست محیطی انجام شد، اولین مطالعه ای است که ارتباط سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری را با بروز  دیابت نوع 1 در فرزندان بعد از دوران کودکی، بررسی کرد.

محققان از طراحی همگروهی و خواهر و برادران استفاده کردند. آنها تعیین کردند که آیا خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در بزرگسالی در افرادی که در دوران بارداری یا در دوران بزرگسالی در معرض سیگار قرار دارند، کاهش می یابد یا خیر. آنها ثبت‌های ملی سوئد را به هم مرتبط کردند و بروز (18789=n) دیابت نوع 1 را در مورد سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری (3176072=n) و سیگار کشیدن بزرگسالان (n=1608291)  تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان تا سن 30 سالگی یا سال 2019 پیگیری شدند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری به طور قابل توجهی با خطر "کمتر" دیابت نوع 1 در کودکان 0 تا 18 ساله، نسبت به کودکان متولد شده از مادران غیرسیگاری مرتبط بود (نسبت خطر 0.76)

· نسبت خطر برای بروز دیابت نوع 1 در میان فرزندان 19 تا 30 ساله نیز معنی دار بود( 0.88).

· این آنالیز هیچ رابطه ی دوز-پاسخی را بین میزان سیگار کشیدن مادر و بروز دیابت در فرزندان نشان نداد. ارتباط مشاهده شده با تنظیم برای سیگار کشیدن و شاخص وزن بدن فرزندان، تحت تأثیر قرار نگرفت.

· این داده ها نشان داد که تا زمانی که آنها به سن 24 سالگی برسند، بروز دیابت نوع 1 بین 22 تا 29 درصد در فرزندان مادران سیگاری در مقایسه با مادران غیرسیگاری، کمتر است. با این حال، هیچ تفاوتی در بین فرزندان 25 تا 30 ساله وجود نداشت.

· سابقه ی شخصی سیگار کشیدن به طور قابل توجه با بروز دیابت نوع 1 در افراد با سابقه خانوادگی دیابت، با نسبت خطر قابل توجه 1.34 مرتبط بود. با این حال، هیچ ارتباط قابل توجهی برای کسانی که این سابقه خانوادگی را نداشتند، وجود نداشت.

نویسندگان نوشتند: این یافته‌ها نشان می ‌دهند که اثر مفید بالقوه قرار گرفتن در معرض تنباکو محدود به دوره قبل از تولد و بروز دیابت نوع 1 در دوران کودکی است. سیگار کشیدن بزرگسالان ممکن است یک عامل خطر برای دیابت نوع 1 در بزرگسالی باشد، به ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی دیابت دارند.

نویسندگان هشدار دادند که تفسیر اهمیت بالینی یافته‌های آنها با توجه به اثرات نامطلوب سیگار در دوران بارداری "دشوار است". آنها در عوض تاکید کردند که یافته های آنها به درک علت شناسی دیابت نوع 1 کمک می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/smoking-during-pregnancy-tied-to-lower-risk-of-childhood-type-1-diabetes-in-offspring-111018